Rabu, 22 Mei 2013

Pilihanraya, Wang dan Sumpah

Pada 5 mei 2013, telah berlaku pilihanraya umum ke 13.
Pada pilihanraya ini untuk sekian kalinya semenjak aku bergelar pekerja dan bekerja di luar Kelantan, pilihanraya di adakan sewaktu bukan cuti penggal. Aku pulang ke kampung kali itu hanyalah sebenarnya adalah untuk menunaikan tuntutan mengundi. Aku sekeluarga balik ke kampung bersama adik ku yang bekerja di Kota Damansara balik untuk mengundi. 

       Sebenarnya apa yang aku ingin cerita kali ini bukannya mengenai Pilihanraya tapi wang tambang dan sumpah.

       Ya.   sebelum ini aku tidak pernah menuntut wang tambang. tetapi oleh kerana bulan ini aku agak kekeringan wang terpaksalah aku menebalkan muka ku ini menuntut wang tambang. 3 kali aku berulang alik ke tempat menuntut wang itu disebabkan ramainya orang yang beratur panjang. 

      Sempat juga aku ditegur member lamaku kat situ. " eh datang lagi ". aku hanya tersenyum. Hendak jadi cerita rupanya ramai orang yang beratur itu sebenarnya bukan semuanya balik dari Kuala Lumpur, Kedah, Pulau Pinang, Selangor, Johor dan berbagai negeri lagi. tapi ada juga yang datang dari Pasir Mas menuntut wang perjalanan. Aku pun heran. Aku ni balik dari Selangor pun dah tebal muka. Orang datang dari Pasir Mas, Kota Bharu pun menuntut wang tambang. Muka mereka tu dibuat oleh apa ya.

       Satu lagi cerita, puak sebelah sana. Sesiapa sahaja yang ingin menuntut wang tambang perlulah angkat sumpah bahawa dia telah mengundi BN. Sekarang ni sumpah sudah jadi mainan. hendak menuntut wang pun perlu bersumpah. Kalau aku mengundi  mereka sudah tentu aku tak jadi menuntut wang tambang tersebut.

       Kes ini berlaku di Kedah, menurut cerita memberku. sesiapa yang ingin menuntut wang tambang perlulah melakukan sumpah bahawa dia telah mengundi parti sekian-sekian. Sumpah ini berlaku dilakukan di tempat PAS serta juga di tempat UMNO. 

       aikkk PAS pun sama juga dengan UMNO. Kalau nak kasi wang, Kasilah. kalau tak hendak kasi. tak payahlah kasi. Ini apa pulak main sumpah-sumpah. 

       Aku takut sedikit hari lagi. Sumpah akan jadi mainan dibibir sahaja


Tiada ulasan: