Rabu, 12 Jun 2013

Raja dan Persatuan

Aku minta ampun jika ulasan aku ini menjadikan aku derhaka. 
apa-apa pun aku akan katakan jua apa yang terbuku dihati.
Bagi aku yang tidak mengerti ini dan yang menyibuk lagi tak tau ini.
hanya inilah yang aku nak katakan
Jika kita lihat Ratu Inggeris, Maharaja Jepun tidak terlibat dengan peranan yang sepatutnya dimainkan oleh orang awam. Umpamanya Keterlibatan Raja-raja di dalam persatuan-persatuan sukan, ceramah tentang politik tanah air yang memihak sesuatu pihak manakala di pihak yang lain disalahkan.
Walaupun tidak menjadi kesalahan Raja atau Sultan terlibat dengan politik atau badan-badan sukan. Namun keadaan ini menjadi satu fenomena yang tidak baik untuk badan-badan sukan ini atau rakyat yang tidak dapat sokongan Raja atau Sultan ini dan perkara ini sewajarnya dielakkan.
Contohnya rakyat menjadi takut untuk memberi komen tentang Kelab-Kelab sukan kerana takut menjadi kesalahan atau akan dianggap sebagai penderhaka. 
Pada pandangan saya Raja atau Sultan haruslah mencemar duli dengan perkara-perkara kebajikan rakyat melalui Badan-Badan kebajikan dan hal-ehwal agama islam. Dengan ini pandangan rakyat terhadap raja atau sultan lebih mulia sesuai dengan status dan kedudukan sultan atau Raja itu sendiri.
Raja atau Sultan di Malaysia sememangnya diakui mempunyai kuasa tapi mempunyai batas-batas perlembagaan. Umpamanya dalam hal-ehwal agama islam, pada pandangan saya dalam hal-ehawal agama islam, sultan haruslah memain peranan yang aktif . 
Manakala melalui penglibatan yang aktif terhadap persatuan sukan akan menyebabkan pencemaran duli yang berterusan dan melibatkan konflik antara rakyat dan Raja atau Sultan ini juga akan berterusan. 
Biarlah peranan rakyat dimainkan oleh rakyat manakala peranan Sultan pula hendaklah digunakan dengan sewajarnya dan penuh perihatin oleh Sultan.
Minta ampun 



Tiada ulasan: